fredag 6 september 2013

Vägen till att bli simmare och intervalltisdag!

Simningen började jag med för att ha sikte mot triathlon eller swimrun tävlingar, inser efter bara två gånger att jag kommer ha en enorm nytta av crawl och simning är en jättebra träning som passar mig bra!

Crawlkurs del 2. Jag kom lite tidigt så jag värmde upp med några längder själv, mycket lugnt med paus mellan 25m längderna. Sedan blev det mer uppvärmning när vi startade träningen, lite övningar med dolme med fokus på armtag och andning. Sedan även med fenor och utan att använda armarna, rotering av kroppen. Sedan några intervaller - långsam, medel och max x 2. 
Riktigt roligt pass och många längder blev det. Efteråt fick jag höra av tränaren att jag har fallenhet för crawl, ja då blir man ju lite stolt! 

Man kanske skulle köra lite swimrun nästa säsong, jag blir grymt taggad av Daniel Becker's prestation på Ö till Ö :)
Kanske är något man kan söka till om några år? :)

I tisdags blev det löpning på jobbet, intervaller på bana stod på schemat! Efter uppjogg till Sumpans IP från kontoret satte vi upp tider för intervllerna. 3000 m skulle vara i 4.30min/km tempo, halvmarafart, 2000 m skulle vara i 4.15 min/km, LT fart och slutligen 1000 m skulle gå i strax under 4 min/km, 10 km fart!

Vi satte igång och hittade ett bra tempo och höll tempot rätt så bra redan från början. Det var en väldigt jämn 3000 m vilket innebar ca 8 varv på den 366 m långa banan. Tempot slutade i 4.30 min/km! 

Innan nästa intervall hade vi paus på 3 minuter för att sedan dra på igen. Nu var vi lite ivriga och höll ett bra tempo, vi började första 1000 på 4.15 min/km och gick sedan upp i fart och den andra gick på 4.08 min/km. Dags för 2 min paus och eftersom vi nu körde 5 och ett halvt varv så kunde vi inte vara i skuggan eller dricka i pausen. Själv hade jag fått håll så tog några djupa andetag och gjorde mina rörelser som brukar hjälpa. 

1000 meter gick väldigt snabbt, vi var två stycken som höll ihop och vi växeldrog våra nästan 3 varv. Det gick snabbt men var helt klart hanterbart, jag hade nog inte kunnat hålla samma tempo i 10 km utan snarare i 5 km. Lite för snabbt men dock ett bra formbesked! Tiden blev 3.44 min/km och nöjda joggade vi tillbaka ca 1.5 km till kontoret. 

Idag blir det nog inte intervaller utan 7 km i Ursvik, den är rolig och jag brukar avsluta med Extremen så den blir mycket jobbigare men roligare.

Nästa vecka bär det av till Las Playitas och ön Fuertaventura. En vecka i paradiset som jag förstått, ska hyra cykel, springa, simma, leka med alla barn som ska med och bara njuta av att få oändligt med träningsmöjligheter! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar