fredag 7 oktober 2011

Dagen innan Sörmlands Ultra Marathon

Efter tisdagens backträning har det blivit inte blivit mer träning. Av någon konstig anledning så vaknade jag med ryggont igår och det är lite värre idag. Skulle det bli värre under tävlingen så har jag med mig lite zon-salva i min camelback!

Tror att det trots allt kan vara lite psykologi med i spelet, jag brukar alltid känna av lite småkrämpor i knän och ben såhär precis innan tävlingar men de ger sig på väg till starten då jag går in i mitt "tävlingsmode". 
Första och enda gången jag sprungit 50km var i våras, Öfvre All In den 12 februari, då hade vi en fikapaus samt lunchpaus. Det var ju ingen tävling heller utan ett gött långpass en fin vinterdag. Då blev det distansrekord med 2 mil.
Nu har jag dock en träningsmånad bakom mig med längd, mängd och backträning i benen.












Min strategi inför loppet:
Jag ska nog ha med mig någon av Enervits energigeler mm så att jag är pigg :)
Loppets start är i Björkhagen för att sedan följa Sörmlandsleden via Hellas motionsspår mot Tyresö.
Öppna första milen i 6min/km tempo så att kroppen kommer igång ordentligt och det är viss svår terräng som gör att jag inte kan släppa på.
Början på sörmlandsleden möts av en fin sjöpassage
Andra milen kommer jag försöka att öka lite mer på men inte så mycket, ta i mer på de öppna stigarna och vägarna som finns. De 15 första km har jag ju faktiskt sprungit så där vet jag lite hur terrängen ser ut.

Något sådant kommer det kanske att se ut nu med? ca 10 km/h är mitt mål
Efter 17km är jag i Alby Frilufsgård (Tyresö) och kommer till den första vätskekontrollen. Därefter väntar svår terräng för att sedan mynna ut i 14 km grus och asfaltsväg.
Här kommer jag att försöka få ut löpsteget så att jag förhoppningsvis tar in någon tid som jag tappat.

Under asfaltslöpningen kommer jag att passera den tredje milen. Nu kommer även benen börja kännas lite spagetthi då jag vid andra vätskekontrollen (vid Åva) sprungit 34km.
Om det känns tungt här kommer jag att springa på vilja resten av banan men det vet jag att jag klarar. Förhoppningsvis blir det inte busväder hela sträckan vilket även underlättar den sista biten, blöt, kall och trött är ingen bra combo.
Vid ca 39km kommer jag till Tyresta by och den fjärde och sista milen är det blandad löpning genom Haninge mot målet i Rudan. 
Här känner jag igen mig, jag är uppvuxen i Haninge så i mina unga dagar har jag joggat runt lite däromkring. Jag tror att det kan vara både positivt och negativt att känna till området, man vet avstånden men man vet också om det kommer något jobbigt.  



Men när man kommer till Rudan så ska man fortsätta förbi målet och vidare runt en sjö med några avslutande stigningar innan man passerar mållinjen och 50km är löpta!
Älskar upplägget...men ack så jobbigt det är att springa förbi mål där sambon kommer stå och vänta, mat, värme och dusch väntar...men det ger även en extra löpboost!

Önska mig lycka till, SUM 50here I come! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar