torsdag 6 mars 2014

Öppet spår rapport

Träningen får lida för att jag inte rehabbar ordentligt men av tradition så brukar numer jag och pappa åka öpppet spår.

Det var för mig 5:e gången jag skidade dessa 9 mil men kanske också den gången jag tog det mest lugnt.

1a gången när jag gjorde klassikern skidade jag det "riktiga" Vasaloppet, sedan dess har det blivit öppet spår. Tycker det är skönt när det inte riktigt är samma hysteri och lika mycket folk i spåren, men visst, skulle jag vara mycket snabbare hade det ju hjälpt att starta längre fram på vanliga Vasan och då hade jag nog stått på den startlinjen istället.

Jag öppnade lugnt och stilla, det här skulle inte va en snabb dag men jag tycker att det flöt på bra fram till första kontrollen. Jag fortsatte mitt lugna, mjukare tempo och passerade kontrollerna lättare än väntat. Tog två bullar och dricka samt en skön paus på 5 min vid varje stopp utom det första.

När jag hade kommit 70km insåg jag att jag trots allt åkt relativt snabbt mot vad jag tänkt. Fanns ju en möjlighet att komma runt 8 timmar.
Tog i lite mer och kortade ner pauserna men stannade även i de extra stationer som Stadium och Preem/VW (någon av dem) hade. Chokladboll och apelsinklyftor är en gudagåva :)

Snart såg jag att under 8 timmar blir det inte men under 8.15 finns en chans så det var bara att ta i lite extra sista 5 km.

Vips så var man i mål, 8timmar 11minuter och 50 sekunder, med sträckta händer passerade jag mållinjen, inte så trött, knappt svettig och förvånad över att det gått så här bra med dåligt glid men helt ok fäste. Fick klister på Swix station i Oxberg för lite extra fäste på sluttampen.



Pappa kom in bara 30 min efter, bra skidat, inget rekordår för någon av oss men samtidigt så hade ingen av oss haft möjligheten att träna inför ÖS som förra året.

Blir nog nytt försök nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar