måndag 11 mars 2013

Vinterns mål - Vasalopp + vinterlöpning

Hej!

Nu när vintern snart är slut summerar jag den som en fullgod vinter som startade väldigt bra med mycket skidåkning och löpning.
Jag gjorde en tuff vecka med nästan 84km löpning samt lite innebandy med jobbet. Det kändes bra i benen och man kan mer än man tror! :) Annars så försöker jag ligga mellan ca 35-50km löpning per vecka samt alternativ träning.
Trots att jag springer mycket så var målet i februari Öppet Spår, här nedan är en tillbakablick.

Öppet Spår

Jag blev lite sjuk i nästan en vecka och då stagnerade skidåkningen men löpningen fortsatte  efter några vilodagar.
I februari blev det bara 17km skidor, det kändes lite som om jag hade tröttnat på det men väl på startlinjen till Öppet Spår så var jag laddad.

För fjärde gången stod jag där, första året var iofs på det stora Vasaloppet men jag trivs bättre i Öppet spår. Jag och pappa tog oss fram rätt långt fram i startledet direkt när vi kom och ställde våra skidor i spåret. Då var nog klockan runt 06 så vi hade tid att lämna in jackor, gå på toa och värma upp innan.
Klockan ringde redan runt 03.00 och då var det lite äggmackor som väntade. Blev inte så stor frukost för mig men jag kände att det borde räcka i alla fall, jag ska ju åka så snabbt som möjligt!

De första tre milen gick kanon, bra skidor och kunde ta mig fram förbi andra i backarna. Därefter hände något med snön, mina skidor gick från bra fäste till noll fäste och jag såg att det var flera som upplevde samma sak.
Jag travade ändå på med min stakning och tänkte att det blir nog bättre sedan men det blev bara sämre och sämre fäste. Det var inte förrän i Oxberg som jag lämnade över mina skidor till Swix vallabod, ca 1minut senare så var jag iväg igen och sprang lätt upp för backen, vilken lättnad, nu var det bara till att springa uppför och staka hela vägen till mora för glatta livet.  Jag skulle under 7h, det var ju mitt mål!

Jag hade härlig support som hejade fram mig i Evertsberg och Läde (ca 14km innan Mora). Det stärker en att få egen support förutom det man får från alla åskådare runt om!
Jag körde en rejäl spurt och tog ut mig precis så att jag kände mig nöjd, "jag kunde inte gjort något mer". Armar och benen var tunga och jag hade haft ont i ryggen och krampkänning i ena låret sedan Evertsberg. MEN efter ett tag fick jag reda på att jag hade skidat in på 6h 57min 32sek, jag hade ju klarat målet trots att det hade gått tungt!

Nu så ser jag mina misstag som lärdomar:
- Valla om direkt om jag har 0 fäste.
- Åk mer än 17km sista 30 dagarna.
- Träna mer rygg för att slippa mycket träningsverk

Nästa mål blir väl att försöka ta sig under 6h 30min för det blir ju mitt femte Öppet Spår 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar