måndag 25 augusti 2014

Triathlondebut med träningsverk

Vilar lite mellan dusch och lunch
Goddagens!

I förra veckan blev det löpning på "Davids bana" i Ursvik, det är en specialare som blir ganska precis 6.4km och inkluderar den brantaste och längsta backen på Extremen.

Man får både grusväg, lite rötter, backe, äng och stig med i banan = bästa mixen!

I fredags packade jag min ryggsäck som tänkt till Tromsö med vätska, stavar, gel, första förband, vindtät jacka, strumpor, tunna vantar + mössa och mobil. Vattenskyddad påse har jag sedan multisporttävlingar. Fick den till att väga strax under 4kg tror jag och då hade jag dessutom en extra tjock tröja i för att få lite mer tyngt.


Karbin klätterhall, lätt skuttande uppför!


Fika efter klättringen












Tapas




På eftermiddagen åkte jag med mitt kusinbarn till Karbin Klätterhall! När hon fylld 9 fick hon det i present så vi klättrade och hade en instruktör för oss själva i nästan 3 timmar. Det var jätteroligt och hon är grym på att klättra och ger inte upp!

Något långsamare skuttande för min del!
De lättaste väggarna var inga problem så hon tog sig an lite tuffare väggar med mer lutning och mindre grepp. Instruktören var jättebra och trevlig! Hit blir det fler ggr :)
På kvällen åt vi god tapas med vitlöksbröd som M gjorde och njöt av mitt  Barolo födelsedagsvin, så gott!

Men träningsverk på lördagen blev det! Riktigt mycket i handlederna och lördagens aktivitet innebar att flytta grenar och stockar så ingen vila direkt.

Vi åkte till tomten och skulle samla allt i en hög så att det kunde köras bort av kranbil nu i veckan. Det var väldigt mycket och det tog 5 timmar, som tur var fick vi påhälsning av svärmor. Först en kopp stärkande kaffe och sedan drag och släphjälp i ösregn.
Skönt när det är borta och lördagen blev soffläges och snabbmatskväll!

Om ca 1 vecka börjar de med grunden för huset =) Då kommer det nog stå en del om hus, kanske mer än träning?


Söndag - tävlingsdag - triathlondebut...nervöst!

Vaknade med grym träningsverk, inte så bra uppladdning kanske.
Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig eller riktigt hur jag skulle ladda men jag åkte på morgonen och hämtade min nummerlapp. Åkte hem och packade om lådan några ggr...tänkte att det här bör man väl klara sig med.

Ned till start och placera ut cykel och springskor då dessa var på olika ställen. Värmer upp lite med löpskolning och dynamisk strech, kollar så att klockan funkar...känner lite på vattnet. Går dumt nog bara ned till knäna vilket jag snart skulle få ångra. Min tidsplan i tävlingen var 60min.
Mina härliga X-krossglasögon!





Starten går och alla springer/joggar ned mot vattnet, det är kallt! Utan våtdräkt är det iaf kallt...jag känner att andningen inte alls är där den borde och jag får inte till några crawltag alls! Vilket slöseri med crawllektioner om jag inte ens kan simma när det väl gäller tänker jag...men tankarna suddas snabbt ut och jag kör på mitt bröstsim så gott det går med små inslag av crawl.
Upp ur vattnet, 400m kändes som en evighet men tog kanske bara ca 10 min, i mina mått mätt var det precis enligt tidsplanen!
Klockan strular och jag får inte fram något vettigt, hinner inte, jag sliter av mig min T-shirt, på med ny med nummerlappen och på med tajts, cykelskor samt hjälm. Slänger allt i lådan (enligt instruktioner) och springer iväg med cykeln. Nu ska jag trampa på, min tidsplan för cykling 10km - 23 min.
Redan på grusvägen på ca 300m tar jag 3 placeringar, jag får bromsa in i en uppförsbacke som är för trång att cykla om i, nu får jag fart under hjulen och trycker på. Fipplar lite med klockan och får igång den efter ca 450 m. Jag släpper blicken och trampar på, cyklist efter cyklist trampar jag förbi, jag har bra fart känner mig nöjd. 3.5 km in kommer en mer erfaren triathlet förbicyklandes och mitt mål är att inte släppa honom med blicken under hela vägen, jag lyckas! Snittade 32.5km/h och kom fram till växlingen piggare än efter simningen. 1 körde om mig och jag passerade nog 15-25st

Jag råkade springa förbi mina skor så fick backa lite och själva växlingen tog tid. Nu förstår jag att man kan förlora mycket tid här!

Ut på löpningen och svepte en halv mugg vatten som satte sig i fel strupe. Perfekt! Matade på med löpningen och det kändes helt ok men det var något med andningen, jag försökte dra in men det kom bara 1/3 med luft mot vanligt andetag...jag började låta och kippa i andningen men fortsatte iaf. Till slut gick det inte utan jag stannade, stod rakryggad och tryckte in tummarna i sidan och andades i 5 sekunder och sedan fortsatte jag.

Mirakel kanske men sedan släppte det och jag kunde pressa in luft och springa på igen. Mina skosnören hade åkt upp men jag struntade i det, nu skulle jag bara göra en stark avslutning på loppet. 4km är ju ingen distans som jag kroknar över och det kändes lätt och ingenting i benen från cyklingen!

Jag sprang om kanske 10st och hade en som sprang om mig, men min spurt räckte inte, jag började den lite för sent så jag missade den sista personen med 1 sek.

53.00 blev sluttiden och jag var 7 minuter bättre än min tidsplan!!!

Summa: Våtdräkt nästa gång, mer simträning, öva lite växling/byta skor - det blir fler triathlon såklart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar