fredag 29 augusti 2014

Långlöparnas kväll och fredagsrus i Ursvik

Mitt linne och nummerlapp
Igår var jag lite spänd inför kvällen, det var FK Studenternas tävling Långlöparnas kväll! Jag skulle börja med att hämta klubblkäder på RS för att sedan åka vidare till Stadion men kön i stan igår var otrolig så det blev stressigt värre.
Jag kom fram 15-20 min innan min start så det blev bara 300 m uppvärmning innan det var dags. Pratade mycket med klubbkompisar om vilket tempo de skulle hålla och bestämde mig för att haka på. Öppna lite lugnare och sedan öka...
Vacker kväll på Stockholms Stadion

Starten gick och som väntat öppnar man lite för fort, jag saktade ned och lyssnade på min klubblöpare vilken tid de första varven gick på. Jag sprang för en gångs skull utan klocka men det kändes bra och jag hittade ett jämnt tempo.

Några km in så nötte jag på och tog in på en främre liten klunga utan att höja farten speciellt mycket, vid 5 km valde jag att öka lite då tiden var på ca 21.30, det kändes bra, kroppen lydde och jag andades rätt lugnt.
Vid 7km högg hållen till på högersidan och vägrade ge sig resten av loppet, det är på gränsen att det blir jätteilla men inte riktigt så endast ett konstant "nyp" i sidan resterande tid av loppet, irriterande!

Ska precis räkna varv åt A-heatet, vinnartid blev, 30.26.79!
Jag ökade farten ytterligare när det var ca en km och turades om att dra med en ny klubblöpare, men med ett varv kvar ville jag se om jag inte orkade ytterligare och jag fick någon meters lucka. Då kändes det som en ilning i kroppen och jag började må lite illa. Jag höll tempot relativt bra sista varvet men pressade inte 100% förutom i spörten där jag blev omsprungen och förlorade med 2sek.



Överlag så gick det bra, jag sprang för att känna efter var jag ligger i fart efter 10 månaders fartfrånvaro och hur hälsenorna skulle kännas, resultatet blev 41.54.57! Nöjd och en skön känsla om att hoppet om under 40 lever kvar.

Jag fick nys om en annan tävling om en månad, nu ska jag efter Tromsö Skyrace satsa på fart igen men växla upp i lagom tempo så att ingen skada återkommer och hoppas på det bästa!

Höstens mål är Amsterdam halvmarathon där jag siktar på 1h 30min.

Idag = lugn jogg på schemat...jag och några kollegor gav oss ut, en började dra lite mer så jag hängde på, det slutade med att vi sprang "mitt" 6.04km varv - 4km på Extremen + backen, sedan stig och grusväg innan man kommer in på sista kilometern på Extremen. Tiden blev 30.10...liiite för snabbt!

Imorgon måste jag ha vilodag...tror jag :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar