söndag 28 augusti 2011

Stockholm Extreme - Check

Nu är det klart, årets och vår första upplaga av Stockholm Extreme :)

Här är min multisportdag:

Upp i lagom tid runt 08.00 för att äta en lagom frukost, två mackor, en liten youghurt och ett glas juice. Jag hade packat väskan dagen innan men bytte till en ryggsäck istället för bag för att det skulle bli skönare att cykla med.
Hämtade cykeln för att sedan bege mig mot Skanstull där jag skulle möta min lagkompis, det här skulle bli hennes första multisport tävling. Vi cyklade ut till Sjöhistoriska museet där tävlingscentrum låg. Väl där så fick vi vår lagruta där all utrustning och cyklarna står i växlingsområdet.

Vi hade hyrt kajaker vid djurgårdsbron så vi tog en lätt uppvärmnings jogg bort dit (Ca 1,3km), vi fick vår utrustning till kajakerna och paddlade bort till starten, (ungefär samma sträcka). Det var bra så att vi fick känna på kajakerna lite innan men jag ska erkänna att paddling är min svaga länk i multisport, här krävs träning.

Det kröp närmare och närmare start så vi ritade ut vår planerade rutt, lyssnade på tävlingsinformationen, fick lite service på våra cyklar och drack massa vatten.

Vi skulle börja med att springa i ca 5 minuter för att få spridning i fältet innan paddlingen, så när starten gick var det bara att låta benen rulla. När vi hade sprungit så var det dags att bära i kajakerna, det blev lite trångt på bryggan och rätt så stressande men vi kom iväg och började paddlingen som var bort till Djurgårdsbron och tillbaka förbi TC och ytterligare ca 2,5km bort till utloppet vid Kvarnholmen.
Som jag sa innan så är min svagaste gren just paddlingen men det gick ändå helt ok tycker jag!

Efter vi burit upp kajakerna så sprang vi in i startfållan, nu var det dags för MTB orientering. Jag har en karthållare på cykeln vilket är himla skönt så att man slipper cykla och hålla i något. Tror sträckan var mellan 15-20km.
Det rullade på bra och bara några mindre missar i vägvalen. Vi knappade in och körde om några lag under denna etapp. Sträckan i sig var bra med terrängen, inte som Kolmården Adventure race som var mer tekniskt cykling.

När vi kom tillbaka till växlingsområdet så var det bara att dricka vatten och bege sig ut mot den sista etappen, löpnings orienteringen. Vissa kontroller var samma som cyklingen vilket gjorde att den första var väldigt lätt att hitta. Den andra kontrollen tog lite längre tid då jag missade en avfart men efter en del skogssnår så kom vi rätt.
Det var varmt och soligt så det känns i kroppen att man blir tröttare än ett vanligt löp-lopp då det brukar finnas vätskestationer ute på banan.

Sista kontrollen var ute i vattnet så det var bara att ösa på rakt ut i vattnet och simma till den, båda skulle nudda kajaken i vattnet innan man fick simma tillbaka och sedan springa in på upploppet mot mål.

Sluttiden blev 3h 19min, ett jätteroligt lopp med mycket fart vilket gör det hela mer spännande, bra arrangerat och många trevliga tävlande och funktionärer.




Stort tack till min lagkompis Karre och grymt bra kämpat!

Det enda minus jag kommer på är att de inte satt upp lappar om att det var tävling vilket gör att vägarna är fulla med människor som dels blir sura på alla tävlande som cyklar, springer snabbt förbi och så kommer man ju inte fram lika snabbt när man måste sicksacka bland folk.

Helt klart kommer jag att vilja göra om detta lopp och hoppas att min lagkamrat vill ställa upp flera ggr! =)

(Bilder kommer så fort de har laddats upp)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar