tisdag 16 september 2014

DN Stockholm Halvmarathon - Uppdrag farthållare 1h 50min

När jag närmade mig avfarten mot city såg jag på håll att det var stopp, svängde istället ned mot söder och hittade en parkeringsplats vid Östgötagatan. Snabb koll vad jag behövde ha med mig och sedan sprang jag vidare mot tunnelbanan.
Jag hade lite flyt för tunnelbanan kom direkt och jag tog mig längst fram, varför ska tiden alltid gå snabbt när man är i tunnelbanan och man har bråttom? Det känns som om dörrarna stängs extra långsamt! 

Ut vid Centralen, upp vid Sergels torg och det här skulle bli min uppvärmning, sicksacka bland folk nedför hamngatan, springer på cykelvägen utan att vara i vägen och sedan in i Kungsträdgården och upp vid Gustav Adolfs Torg. Där hämtar jag andan i några sek innan jag kommer fram till farthållartältet 10 min innan start!
På med camelbacke med flagga, av med T-shirt, på med farthållarT-shirt, på med chip (tack Peter som hjälpte mig), drick några klunkar, få ballongen av Peter och sedan iväg mot startfålla D! 

Vi får direkt frågor vilket tempo vi kommer hålla och om vi klockar från vår passage av startlinjen eller startskottet. 

Vi svarar att vi kommer hålla 5.10-5.12 min/km i snitt men i början kan det gå något snabbare pga att det går långsammare i starten och det är från startskottet (bruttotiden) 
vi har 1h 50 min på oss. 
Bitvis i början hämtade vi ikapp tiden något för snabbt men då vi hade koll hängde de runtom med oss.

Kilometrarna flyger iväg tycker jag, i onsdags kunde jag för första gången gå nedför i trappor utan att hålla mig i räcket efter Tromsö Skyrace men gick iaf bra att jogga lätt, i torsdags kändes det i benen men det gick bra att springa. Idag kändes det fjäderlätt!

Efter några kilometer kollar jag runt mig och det är många som finns runt oss, det är många som vill komma mot vår tid.

Jag blir förvånad när vi passerar 10km skylten och tänker att det här va ju ett bra långpasstempo och nötte vidare, vips så fick jag lite hejarop längs vägen och jag tackar dessa personer i slutet :)

När man möte de som snart är i mål, vi har sprungit 13km drygt och de som är på gång in i mål har sprungit 20km +, där såg jag massor av mina FK Studentvänner och hejade på den extra mycket! Kul och se att man har så  duktiga löpare i klubben :)

14km passerades och jag njöt av farten, det här är livet, att kunna löpa utan problem eller skavanker, fint väder, trevligt folk som springer runt en och hejar på från sidorna. Allt kändes lätt!

De sista kilometrarna kantades av pepp och positiva kommentarer, visst får man höra lite när man kommer ikapp de som inte riktigt vill att man ska ha kommit ikapp men de flesta säger det med glimten i ögat och jag peppar dem att fortsätta vara starka!
Jag klockas in på 1:50:00 och slutade på plats 4000, kan det bli mer perfekt? :)
När vi springer sista kilometern känner man att nu vill benen dra på men det blir ingen spurt idag, jag och min farthållarkollega Peter, som för övrigt var väldigt bra farthållarkollega att springa med, sprang baklänges och drog igång publiken och skrek på löpare som gav sitt allra sista in i mål!

Uppdrag slutfört! 
Medalj, påse med giveaways och lite annat smått och gott fick jag innan jag gick mot tunnelbanan...skönt med ett perfekt långpass. Det här bådar gott inför min satsning mot halvmarathon i Amsterdam i mitten av oktober!

/David



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar