onsdag 13 juni 2012

Snart Vättern!

Hallå folket!

I morse vaknade jag pigg och utvillad precis samma tid som flera dagar tidigare, 05:57, lite roligt att man blir inställd så att man vaknar samma tid flera dagar irad. Jag brukar även vakna 04:30 då det är så ljust och vi har så stora fönster där ljuset smiter in men jag somnart om nästan direkt.

Jag hade bestämt att jag skulle cykla till jobbet så efter några minuter gick jag upp och började packa min nya underbart bra ryggsäck. Fick plats med allt jag behövde utan att den blev full och fyllde på lite vatten i vätskesystemet, på med lite cykelkläder och sedan var jag redo att cykla till jobbet.

~15km

På kartan är min vanligaste cykelväg till jobbet, fram till St: Eriksplan är det längs vattnet vilket jag gillar. Hellre en fin cykeltur än den snabbaste vägen!

Idag tog det 32min 47 sek inklusive alla stopp för rödljus.
Många heta diskussioner finns om att köra mot rött och jag ser det som en självklarhet att stanna och cykla enligt alla trafikregler.
Dels är det ju livsfarligt för en själv i trafiken att cykla rätt ut men händer något är det ju inte bara cyklisten som drabbas, den som kör kan ju inte må så bra av att ha kört på någon oavsett hur det går efteråt.

Jag tar alltid hänsyn till fotgängare då jag aldrig vet om de själva cyklar då och då. I vissa fall! tänker de inte alltid på cyklisterna när de ska korsa cykelvägar eller går i cykelfilen. Oavsett fart gör det ont att krocka med en cykel!

Glöm inte att markera tydligt med handen/armen när du svänger som cyklist, det är alla i trafiken tacksamma för och cykla med ett leende då en glad cyklist är en bra cyklist :)

Nog om detta, det kändes i alla fall riktigt bra i benen och i eftermiddag blir det en annan väg hem tror jag, lite längre.
Sista cykelturen inför vättern? Kanske! Det beror på hur morgondagen känns, är det en bra känsla kanske det blir en lugnare cykling till och från jobbet bara för att ha cyklingen kvar i benen men inte slita på flåset något inför lördagen.
På fredag åker jag med Vätterntåget ned till Motala, det avgår 12:25 och kommer fram ca 17:00 till Motala. Det verkar vara jättebra ordnat med cykelförvaring, sovplatser och frukost. Jätteskönt att det är ett specialtåg så det står kvar hela tiden i Motala så att jag utan problem kan planera mitt äventyr på rätt sätt.

Jag börjar få tävlingsnerver nu och tänker mer och mer på hur jag ska disponera mitt lopp, det känns mycket bra nu innan men ska absolut inte öppna för hårt denna gången, man lär sig av sina misstag.
Jag ska skriva lite mer ikväll om min planering kring loppet.

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar