torsdag 9 maj 2013

Dag 12 - Skandinaviens tre huvudstäder är nådda!

Hej!

Igår var det dag 12, inte idag. Men efter att jag kom hem kom jag aldrig så långt att kunna sätta mig ner och skriva så det blir nu istället.

Bara 1 km kvar till Stockholmsgränsen
Jag åt mycket till frukost på Hotell Forty Towers i Nyköping. Deras frukost vat inte något speciellt men jag ville fylla på energidepåerna inför dagens sista etapp.
Kvällen innan laddade jag med entrecote, potatisgratäng och en god öl! Jag packade det sista och checkade ut, ca 12 mil framför mig om man räknar att det är 10km från Stockholmsgränsen hem också.

Det blev en bra början då jag åkte fel i en km i början, lite typiskt mig att göra så men då fick jag ju 2km som uppvärmning hehe
Mitt första mål var Vagnhärad där jag skulle fika, 40km dit med en härlig mot/sidovind men det flöt på bra. Jag hittade en väg som inte alls var mycket trafikerad så jag kunde trampa på ordentligt bitvis. Jag kände att benen nu började bli lite möra så det skulle vara skönt att komma hem. Kanske var det just det som gjorde dem möra, vetskapen om att resan snart var slut.

Väl framme i Vagnhärad blev det kaffe, baguette och en dricka som jag kunde ta vid mina kommande småstopp.
En efterlängtad skylt
Jag fortsatte ut mot Mörkö och till ett färjeläge, Skanssundet, ca 35km från Vagnhärad. Vid färjeläget njöt jag i solen de 20min innan färjan gick.
När man kom över på andra sidan är man i Botkyrka kommun, det känns nära men det är några mil kvar! Efter en härligt slingrande väg kom jag fram till Botkyrka golfklubb och sedan var det bara att börja följa cykelbana in till Stockholm!

När jag nådde Stockholmsskylten är det ca 11km till Hammarby Sjöstad, men det kändes som bra kilometrar, ingen brådska utan bara lugnt trampande.
Jag bestämde mig för att ta färjan från södermalm till Sjöstan, bara för att kunna få ett bra foto på Sickla Udde där jag bor. Sedan var det målrakan kvar, 400m glidande!
Längs vägen efter färjan från Mörkö
Hemma möttes jag av katten och jag slängde direkt in en tvätt, duschade och tog på mig vanliga kläder, känslan av att inte behöva cykelkläder på ett tag framöver är underbar haha

Sambon kom hem och vi gick ut och köpte glass, vi grillade och åt gott. Det var härligt att vara hemma igen, inte sitta på ett hotellrum själv på kvällen men det känns lite konstigt att bara se cykeln ståendes på terassen nu...kanske blir en kort tur snart igen!


Men först så ska jag rikta in mig mot nästa helg då det är Göteborgsvarvet!!! Så det blir nog lite springa i helgen trots allt, man kan ju inte vara still för länge!!

Nu väntar frukost, vi hörs =)
Sickla Udde, HEMMA








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar