söndag 5 maj 2013

Dag 8 - Köpenhamn check

Jag började dagen med att irra runt på cykeln innan jag hittade min infart till färjan mot Helsingör. Jag ställde cykeln på bildäck och gick upp till kafeterian, där var det proppfullt med folk, nästan alla stod med en Tuborg och en gammeldansk i shotglas, vissa verkade fått i sig rätt mycket under den halvtimmen turen tog.

Jag följde skyltarna mot Strandvejen och trampade på, motvind såklart men det gjorde inget för det var vacker utsikt och bra väg. Det var jättemånga som tränade landsvägscykling, både själva eller i grupp . Några hade nummerlappar och dundrade förbi i ruskigt bra fart. Jag tog min chans och tog rygg på två stycken, de höll bra takt men efter ett tag fick jag nya kraftet och drog ifrån dem rejält. Känns bra att kunna trycka på så snabbt trots så många mil i benen.

Strandvejen är ca 47km och sedan ska man ju vidare till tågstationen, men jag klarade det utan felkörningar hehe
På tågstationen tog jag en baguette på Upper Crust och sedan tog det bara ca 35min innan jag var i Malmö.
Jag var lite seg så när de ropade ut att tåget fortsatte till Kalmar var jag sugen på att sitta kvar, men icke!

Jag hade planerat om min rutt eftersom jag inte var/är helt kry så jag styrde mot Lund på en underbart fin cykelväg. Från Lund tog jag en omväg men det var en jättebra cykelväg för att sedan åka en ca 2mil lång raka med  få kullar och vinden i ryggen. Jag flög fram och mitt slutmål Hässleholm nåddes lite tidigare än väntat trots en kebab någon mil innan.

Sista biten var på en större väg men väggrenen var stor och det är ju alltid skönt. Då kan man kolla lite på omgivningarna också, de väggrenar som är 2dm breda och grusiga samtidigt som bilar har 90km/h väg är inte det bästa, de är ok om det inte är huvudleder mellan städerna för då är det ingen lugn stund.

En bra dag avslutades på ett fint vandrarhem, riktigt mysigt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar