fredag 22 mars 2013

Gymtriathlon

Hej!

Nu i veckan har det varit tyst och det pga att jag har varit sjuk samt hämmad av min lårskada. Det har inte blivit någon träning alls så det kröp i benen igårkväll. Jag visste inte hur låret skulle kännas så jag begav mig till gymmet för där kan man ju trots allt göra andra övningar om det skulle göra ont.

GymTriathlon som jag kallar det ska bli min nya träningsform på gymmet, blir mycket svett och flås men det är tjusningen! Jag byter ut simningen mot rodd, det går ju inte att jämföra med simning men de har ingen pool på mitt gym, Fitness24Seven i Sjöstan.
Tråkigt nog har de bara vanliga motionscyklar också, det hade varit bra om de haft en riktig spinningcykel så att man kunde köra med cykelskorna. Men så kan man inte få allt man vill heller.

Jag stod inför min Tristräcka som bestod av 750m rodd, 20km cykling och 5km löpning. Med andra ord motsvarar det en sprint i Triathlon.

Rodden tog ca 3 minuter och jag hade nog mer att ge, kurvan sjönk så jag tog i lite för mycket i början och hade svacka på mitten. Målet är att komma under 2min 30 sek!

Cyklingen tog ca 36minuter och här började jag i lugnt tempo, fick justera sadeln några gånger innan det blev bra men det blev ju lite som en riktig växling med fix och trix. Målet är att komma under 34min 20 sek vilket ger snitthastighet på 35km/h.

Mina superlätta tävlingsskor Sketcher Bionics!
Löpningen tog 23 minuter. Jag började i 12km/h och ökade 0.5km/h per km. Vid 4.5km ökade jag till 15km/h och de sista 100m fick bli "spurt" med 17km/h. Målet är att komma nära 21min vilket jag vet att jag har klarat utomhus.

Total tid 1h 05min, de extra 3 minuterna var för att ta sig mellan maskinerna, torka av cykelstyret lite snabbt för det hade kommit "lite" svett på det och få igång rullbandet ordentligt.
Det blev 1400kcal som försvann och det kändes bra, mitt lår kände jag inte av alls :)

Totalmålet är att komma under 1h så jag måste förbättra mig och nå några av mina delmål ovan innan jag kan uppnå det, men det kommer jag under våren!

Nu är det bara att fortsätta och nå mina mål.


/David

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar