onsdag 24 juli 2013

Dubbeltisdag

Hej.

Efter några träningsfria dagar där jag försökte bli frisk igen var det dags att testa formen lite igår. Vi skulle ha test på 5000m eller 7000m med FK Studenterna på kvällen men jag kände att jag ville springa lite på lunchen också.

Det var inte så att jag hoppade ut och sprang, jag hade lite jobbigt att bestämma mig, gick först ned till matrummet på jobbet men ångrade mig och gick upp igen för att hämta min löpväska. 5 km kuperat i Ursvik skulle jag väl orka mig runt. Redan efter några steg kände jag att det här kommer bli jobbigt men jag kör på!

Första km gick rätt ok men sedan gick det långsammare, min tanke var att bara springa på det jag har och se hur det går. Tunga ben och lite stel gjorde att varje kilometer gick långsammare. Jag får nog ändå vara nöjd med en sluttid på 22.25, 4.29min/km i snitt. Upp och nedjoggen blir ca 500 m tillsammans.
Åt snabbt min sallad och började undra hur det skulle gå på kvällens test.
Va förbi födäldrarna och vattnade lite i landet, goda smultron
Jag kom precis 18.00 till KTH-hallen så det var snabbt ombyte som gällde, 2 minuter senare började vi jogga iväg mot Stockholm Stadion. Uppjoggen gick i ett hyfsat tempo så vi splittrades lite men det gjorde ju inget, bara uppjogg!
Passerade denna buss som var på väg mot deras hotell, jag vek av för att köra mot träningen
Efter några varv på stadion blev det löpskolning och sedan 6 st stegringslopp. Vi var inte ensamma på stadion, vår sprintgrupp var där samt Running Sweden så det var mycket folk!

Nu var det bara någon minut kvar och vi samlades i en grupp om 5 löpare varav 2 harar, jag var dock den enda som skulle springa 5000 m så jag hade bra draghjälp!
Första varvet gick på ca 96 sekunder och första km på ca 4.00 min. Planen var att springa från 4.00 min/km och sedan minska några sekunder varje km.

Det kändes helt ok men efter 3000 m började jag tappa några decimeter i taget och vid 4000 m hade jag nog 4 meter fram till närmsta rygg. Jag tryckte på lite extra för att på de 400 sista metrarna ha en rygg att utgå ifrån och sedan bara satsa på en bra 300 meters spurt. Planen höll och vid 300 m började jag att springa om de i gruppen och snart var jag på de sista 100 metrarna, de kändes långa och jobbiga men skönt att springa in på en bra tid!

19.39 blev tiden och jag är mycket nöjd med att ha gjort mitt första 5000 m test på under 20 min och inte vara i toppform. Mitt mål SUB 40 på 10 km i höst är klart nåbart känns det som.

Många i klubben gjorde bra och formstarka resultat vilket alltid är roligt att se! Totalt blev det ca 2 km uppjogg och 1 km nedjogg så dagens summering blir väl 13.5km
Det ska bli ca 24 grader på lördag och lite regn
Idag blir det vila och packa inför morgondagens avresa mot Davos, jag är sjukt taggad och det ska bli galet kul att springa Europe's highest marathon and a true alpine jewel!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar