måndag 4 augusti 2014

Skåneleden Åstorp - Söderåsens nationalpark

Hola!

Nu börjar benen och alla senor göra lite som man vill igen och jag har varit ute en del och sprungit. Men i helgen som var så blev det vandring!

Vi började med lunch i Åstorp, en pizza på Pizzeria Roma. Jag klämde i mig en Hawaii som skulle visa sig bli en bra grund inför dagens första och vår längsta etapp.

Efter att ha hittat ett bra ställe för att ha bilen några dagar började vi gå på etapp 1. Denna första etapp skulle vara mestadelsgrusväg och  det stämde vilket kan vara en lugn och skön början. Våra väskor vägde väl kring 17-20kg + och det märks att man inte går med packning ofta men det kändes bättre efter ett tag.

Den första etappen gick rätt snabbt och var strax över 9km, vi tog oss lite mellanmål innan vi fortsatte, nu hade vi ungefär lika långt kvar fast i lite backigare områden.
Vi vandrade på och solen låg högt, så när man kom ut på kalhyggen eller grusvägar så började svetten rinna, annars är man väldigt skyddad mot solen just i bokskogar märkte vi.

18-20km första dagen tog ut sin rätt då vi var rätt trötta mot slutet, vi tog ut segern lite i förskott när vi tog en öl och skålade att vi nästan var framme. Jag tror vi gick iaf 1,5km och ville bara komma fram. När klockan var 18.50 så hittade vi en bra övernattningsplats med eldstad och plana ytor. Vi slog upp tälten och satte igång elden.
Maten lagades vilket blev grillad vildsvinsfilé, kokt färskpotatis och bea samt lite annat gott till!

Dag 2

Vi började med att äta en frukost, halft förvirrade vad klockan var men vi hade ingen stress. Idag skulle vi gå en kortare sträcka på ca 14km och i lite roligare terräng. Allt gick som smort och vi tog lunchpaus vid en liten tjärn i skogen, åt bullens pilsnerkorv med mos, så gott! Vi kom fram redan vid 16 tiden och hade mycket tid för bad, fiske och bara ta det lugnt.

Fiskandet gick det sådär med, en laxöring som ändå vägde ca 2kg men resterande blev det bottennapp där dragen försvann.

Vi sågade upp ved, åt en pasta Carbonara med extra bacon och för de som gillade, svamp. Sedan till efterrätt blev det laxöringen, grillad.

Mot kvällen riggade vi upp en lampa och spelade ett riktigt roligt spel, minns ej nu vad det heter, får återkomma. En person läser upp ett kort där det är en mening där du ska fylla i det ord som saknas. Till hjälp har du 10 brickor med ord som du kan välja mellan. Resultatet kan bli fantastiskt roligt och känsliga spelare varnas, det kan bli ganska grovt :)

Dag 3
Sista etappen skulle bli en höjdare, vackra vyer över bokskog, ravin, åsar och avslutningsvis lunch vid Söderåsens natinalpark.

Jag får kompletera med bilder från de som var med eftersom min mobil dog dagen innan. Fantastiskt tyckte jag, riktigt härligt och friskt där man njöt hela vägen.
Som en liten extra knorr så sprang jag upp för sista stigningen på 800m, (90möh) som ledde till Kopparhatten med sin milsvida utsikt och fina raviner nedanför där vi nyss gått.
Det är ungefär samma höjdmeter som Hammarbybacken (86möh) fast längre stigning helt enkelt. Det var rätt jobbigt med packningen på men det gick ju iaf!

Som avslutning åt vi gott på Söderåsens Nationalparks restaurang, jag åt en pulled pork av vildsvin med pommes frittes och äppelkaka efter. Grymt mätt blev man och maten var god. Nu var vi klara med denna vandring, denna gång. Vi får se var det barkar av nästa år kanske? :)