söndag 5 maj 2013

Dag 9 - motig dag

Dagen började med näsblod, antagligen för att jag snytigt mig så mycket, sedan packade jag klart och kom inväg strax innan 09. Den vägen jag avslutade på igår, väg 23, hade inte längre den breda väggrenen utan vajerstaket på sidan och det blev 100km/h för bilar, det går att trampa på men jag avvek efter några km för att titta på min gps, alternativa vägar mot Växjö var det dåligt med så jag fick åka igenom ett litet samhälle för att komma på väg 119 mot Tingsryd, mindre trafik gör också så att jag kan ligga ute i körfälten där det är mindre skräp.
I det lilla samhället stannade till för att putsa solglasögonen, när jag ska trampa igen märker jag att något är fel, kollar på bakdäcket och det är platt.
Punktering är väl inte favoritfelet direkt men gick till en gräsfläck och bytte slang, var noga med att känna så inget vasst satt fast i däcket.

När bytet var klart var det bara att ladda om och cykla vidare. Det var lite motvind men annars flöt det på bra igen. By efter by passerades innan jag kom till Växjö. Det blev ca 14mil idag och anledningen att det inte blev längre är att det inte finns så mycket vandrarhem vandrarhem/hotell närmaste 5milen förutom något för ca 1000kr natten.

Jag hittade ett trevligt hotell här i Växjö, på Kungsgatan. Det är skönt att ha egen dusch och toa på rummet, ibland måste man få lyxa till det lite :)

Imorgon siktat jag mot Västervik, vägarna ser nog ut att vara längs vältrafikerade större vägar men det får gå! Kanske man överaskas av en trevlig cykelväg  någonstans.

Nu efter middag på  Bishop Arms kollar jag lite hoxkey innan det är sovdags.

Här är lite bilder från dagem, bland annat på små kalvar. På ett ställe skulle jag fota ännu mer nyfödda kalvar men då kom mammaa ko och ställde sig framför. Dålig stil!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar