onsdag 7 september 2011

Mot Kebnekaise - dag 1

Kiruna Centrum
Jag och pappa flög upp till Kiruna där vi plockade upp en hyrbil. Ingen bussanslutning passade och taxi kostade nästan det dubbla mot vad hyrbilen kostade. Vi körde in till Kiruna Centrum, jag har jju aldrig varit där så det var kul att se en av Sveriges nordligaste städer.
Här börjar stigen mot Kebnekaise fjällanläggning

Prognosen för helgn såg bra ut och solen i Kiruna pekade mot att yr.no och smhi hade rätt. Det tog ungefär 50 min att köra till Nikkaluokta. Väl framme kände man lukten av fjällluft och såg bergen ringla runt oss. Efter att ha dubbelkollat ryggsäckarna så började vi gå mot stigen som skulle leda oss mot Kebnekaise fjällanläggning.
Delmål 1, båtbryggan vid Lapdånalds, 5.5km:
Stigen mot första delmålet var en blandning av sågspån, gegga, stenar samt lite spång. Vi gick på i ett bra tempo och vi höll stadigt 6 min/km så det tog 1h 05min till bryggan.
Besvikelsen när vi fick höra att de stängde för en kvart sedan var stor men vi kunde i alla fall köpa varsin kanelbulle och Cola och njuta av lite rast.

Med lite socker i kroppen så ville vi inte vänta på att båten som skulle ta oss 6km längs sjön, det var en timme tills den skulle åka så vi började gå igen mot nästa delmål.

Delmål 2, båtbrygga nr. 2, ca 6km:
Den här stigen var inte så backig men fortfarande rätt så teknisk med mycket sten och vattenpölar överallt, det var först nu som vi hade börjat komma ifatt lite folk och många yngre som hade med sig klätterutrustning. Helt plötsligt så hörde vi något rassla och fram ca 20-30 m framför oss gick en helvit ren :) Den gick rakt emot oss men svängde av bara några meter framför.
Antingen har den hamnat fel i pälsbytet och trott det är vinter eller så var det en albino.
Vi fortsatte i samma tempo och det tog ca 1h 10 min till båtbrygga nummer 2. Här blev det en kortare drickpaus innan vi fortsatte att stega mot dagens sista delmål!

Delmål 3, Kebnekaise Fjällanläggning, ca 8km:
Enligt skyltarna var det 8km kvar till fjällanläggningen men jag är tveksam om det stämde, beror i och för sig på var man räknar med att den börjar.
Sista biten var mer uppåt men fortfarande stenig, det kom lite forsar från bergen nu så fler spångar på den sista etappen.
När vi kom fram till en stålbro så stod det Nikkaluokta 19km...men än va vi inte framme för på andra sidan stod en skylt "Sugen på en burgare, bara 20 min kvar"...alltså borde det vara längre? =)
Forsen som bron gick över
Det stämde dock att man var riktigt hungrig och när vi närmade oss så började vi se lite tält som stod uppsatta en liten bit in i skogsbrynen. Efter en liten sväng så såg man fjällanläggningen och dess baracker, en skön känsla då det snart skulle börja mörkna och solen hade gått i moln.

Totalt tog det 4h 18 min och då inkluderar jag ca 30 minuters raster. Vi hade en medelfart på ca 5.3 km/h vilket skulle ge en sträcka på ungefär 20.6km från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällanläggning.

Kebnekaise fjällanläggning
När vi var framme packade vi upp i rummet som vi skulle dela med två andra, sedan gick vi och åt deras meny, det är bra med 3 rätters för 370kr. Tips är ändå att förbeställa mat om man vet att man ska äta där, då blir det billigare!
Vi åt en medelhavssallad, älg-innanlår och avslutade med kaffe och hjortronkaka, riktigt gott! Vid oss satt två Göteborgare som dagen därpå också skulle gå västra leden mot toppen, vi önskade varann lycka till och sedan blev det sova för hela slanten.