tisdag 9 augusti 2011

Testlöp av hela banan :)

Hallå, här kommer en liten recension om hur jag tyckte banan var.

Ikväll så var det dags att provspringa banan inför lördagens tävling. Jag tog färjan över från Luma till Södersidan och värmde upp lite strax innan den kom.
När färjan la till så började jag jogga direkt, jag hoppades kunna hålla ett tempo mellan 5-5:30/km. Det kändes bra i kroppen och jag hade lätta ben.

Snart så bar det uppför rejält mot Sofia kyrka, backen tog jag med ro men tog i lite ändå, det tog 2 minuter från början till toppen och väl där ägnade jag ca 4 sekunder att ta en bild innan det bar nedför.

Det är ganska mycket nedför på Erstagatan, men efter korsningen med Folkungagatan bär det uppför, en kort men brant backe. Sedan kan man springa fjällgatan och njuta av utsikten mot havet och Gröna Lund (och höra skriken från berg och dalbanorna). :)

Man springer förbi en bra restaurang som heter Herrmans innan det bär av lätt nedför Renstiernas gata, (här finns en vätskestation) när man når slutet på denna gata och svänger in på Ringvägen så kommer man kunna se de som snart ska börja springa uppför mot Sofia kyrka.

Efter en kort sväng på Ringvägen svänger man upp på Södermannagatan, lätt uppför gör att det känns rätt långt till Folkungagatan där duschbilen kommer stå. Här är det bara att nöta på och efter några få svängar, förbi Björns trädgård så bär det uppåt igen mot Mosebacke Torg, tror säkert att några kommer satsa lite för mycket i denna backe...ta det lugnt, det är en bit kvar till upploppet :)

Så fort man passerat Mosebacke torg bär det nedför, en liten bit på Götgatan, via St Paulsgatan och sedan svänger man förbi Mariatorget!

Nu börjar det närma sig upploppet på Hornsgatan, jag skulle säga att är man inte helt slut så ska man påbörja sin tempoökning här. Självklart kan man göra det innan då det inte är något mer märkbart uppför efter Mosebacke Torg.

För mig tog det inte slut här vilket det kommer att göra på lördag, jag skulle tillbaka dit jag startade så jag fortsatte att springa tills jag kom till Ringvägen.
Väl där var det bara att tänka positivt då Ringvägen är lång och inte så rolig att springa. Men efter ett tag så kom jag ju till "Startplatsen" och det är en väldigt bra plats att starta på!

Jag svängde ner mot Eriksdalsbadet och sedan svängde jag upp mot Skanstullsbron, från starten så kommer väl den första lilla uppförsbacken efter bron, den är inte så lång eller brant dock. Sedan bär det av nedför på Östgötagatan till Hammarby Kaj. Sträckan här till färjan där man svänger upp och in på Söder är lite seg men man får passa på att njuta av sjöutsikten! :)

Sedan kom jag till färjan igen och tog den hem till Luma :)

Jag tyckte banan var bra, rätt lättsprungen, kul med lite utmanande backar samt skönt med en del nedför. Ser mycket fram emot lördag!!!

Resultat:
Tid: 58,17 min
Sträcka: 11,33 km 
Medelhastighet 05:07 min/km 
Snittfart: 11,72 km/h



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar